Kaivosveturi Deutz
ihmeen kaupalla säilynyt
Erkka
ja molybdeeni | Kaivostyö |
Kiven kulku
| Kaivosyhdyskunta
| Höyryvoimalaitos
| Rikastamo
Kaivosveturi | Talot ja asuminen
| Vuoksenniska
Oy | Ammattiyhdistykset
| Harrastustoiminta
| Sotavankileiri
Ritva Varis: Alvar Aallon tyyppitalot
Mätäsvaarassa | Kaivosnäyttämö
ja Lieksan Vaskiviikot
Tauno
Harkonmaan kertomus | Jan-Christian
Lupanderin kertomus | Osasto Kuhlmey jatkosodassamme
|
| Karttapiirros sodanaikaisesta Mätäsvaarasta | Etusivulle |
Mätäsvaaran kaivoksessa
työskennellyt saksalainen
dieselveturi Deutz n:o 27316 säästyi metallisulatolta.
Museoharrastajat löysivät Ovakon
Oy:n
Åminneforsin romuvarastosta todellisen
veturiharvinaisuuden. Yhtiö lahjoitti sen Jokioisten Museorautatie- ja
Kapearaide- museon kokoelmiin, jossa se on kunnostettuna ja täysin ajokuntoisena. Vuonna 1977 Antero Kalliomäki ryhtyi korjaamaan kaivosveturia, työssä kului 400 tuntia mutta 1979 syksyllä veturi oli käyntikunnossa. Se edustaa 750 mm raideleveyttä käyttänyttä kaivosveturityyppiä. Veturin teknisiä tietoja: Paino n. 7000 kg, 30 hv nelitahtidiesel, polttoaineeksi käy dieselöljy, kaikki vuoriöljyt, hyvälaatuiset kasviöljyt ja petroolikin. Vaihteistossa on kaksi nopeutta ja suunnanvaihto, oma kytkin kummallekin. Jarruna käsikäyttöinen, painolla varustettu vipu. Lisäksi on poljin, jolla voi valuttaa hiekkaa kiskoille pitoa lisäämään. Moottori käynnistetään pääasiassa kaasunpaineella, oma painesäiliö, 35-40 Kg/cm². Kaikkiaan kaivoksessa työskenteli 4 kpl dieselvetureita: 2 isoa, 30 hv Deutz-Diesel MLH 332 sekä 2 pientä, 9 hv Deutz-diesel MLH-914. Tiedot: Antero Kalliomäki , kuvat veturista Juha Tolvanen/2010 Jokioisten Museorautatie -sivustot |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|